Adelskerk

adelskerk_beets

hervormd

Luitje de Goed

Twee adellijke families lieten in Oud-Beets een imposant kerkgebouw neerzetten in neorenaissancestijl. Al bij inwijding merkte ds. Isaac Sannes Spandaw de ongunstige locatie in Oud-Beets op. De nieuwe bevolking in de Beetster Polder moest een uur lopen en de arme bevolking droeg geen geschikte kleding voor het kerkbezoek.

In mei 1956 vond de allerlaatste preek plaats. Er werd geen onderhoud meer gepleegd aan het kerkgebouw. De tand des tijds maakte van de fraaie Adelskerk een bouwval, gevaarlijk voor eventuele bezoekers. In 1984 vielen de dikke muren ten prooi aan de slopershamer. Het fundament van de kerk vormt de enige herinnering aan het kerkgebouw.

Reacties via onderstaand formulier:

C. A. Balder:

Wij  zijn er vaak langsgereden  (begin  80-er  jaren)  onderweg  naar Groningen en even afslaan  van  de A7 en  een  rondje lopen om en  in de restanten van de Adelskerk. Op de begraafplaats   was  nog  een  graf  van  de  familie  Lyklema-Nyholt,  voor ons een  bekende  naam. Een kennis uit ons dorp (Broek op Langedijk)  was  gehuwd  met  een  vrouw  met  die naam. Nu ik de toendertijd voor ons onbekende de naam  van  de kerk  lees  komen  die  herinneringen  weer  boven.  Wij  gingen  nl. alle weken  naar  het ziekenhuis in Groningen  op  bezoek  bij  een familielid  en  dat was  voor  een  periode van bijna een  jaar.

ing. F.J. van Rooijen:

Tijdens het stagejaar (1984) van de HTS passeerde ik regelmatig via de A7 deze kerk hoog boven het geboomte uitstekend. De verwaarloosde ruïneuze staat intrigeerde me. Ik was benieuwd naar het waarom de prachtige kerk aan tand des tijds werd overgelaten. Door toeval ben ik nu woonachtig in Nij Beets en heb me verdiept in de bijzondere geschiedenis en in dit voormalige dorp.

Robin Meinen:

Het was een prachtige kerk, alleen heel klein beetje

kitscherig. maar dat is niet storend, voor een kleine Nederzetting had Oud Beets een mooie machtige grote kerk, en was in wijde omgeving goed zichtbaar. jaren lang is een bouwval geweest, en in 1984 werd het mooie machtige grote kerk, helaas gesloopt ZONDE!!! alleen de begrafplaats is er nog met de fundamenten van de kerk, en er is een klokkenstoel geplaatst op de plek van de kerk.