Doopsgezinde Kerk

DoopsgezindeKerk_Harlingen

doopsgezind

J. Posthuma

De kerk was te groot en te duur in onderhoud en werd daarom gesloten en gesloopt in 1996/1997. Datzelfde jaar vervangen door een nieuwe kerkzaal.

Lezer G.A. Bakker:

‘Een bijzonder kenmerkend gebouw voor de Friese havenstad.’

Karin de Mik:
    Dit was een prachtige kerk, waar ik ooit begin jaren tachtig het kerstfeest heb gevierd.  Er was nog een actie in Harlingen om de kerk te redden, maar die bleek niet succesvol. Doodzonde dat dit gebouw weg is!

Robin Meinen:
    De kerk paste mooi bij de oude straatbeeld en omgeving, van de oude Friese Havenstad Harlingen. jammer dat het gesloopt is, want de nieuwe kerk die er 1997 voor in de plaats gekomen is, is helemaal niet mooi, past helemaal niet in de oude straatbeeld en omgeving, het lijkt meer een uitvaartcentrum dan een kerk.

Nicolette de Graaf:
    Een prachtige kerk gesloopt op de zeer mooie zoutsloot,en dat om alle toeristen binnen te halen op deze locatie. Nu een oerlelijke nieuwe bouw en totaal niet passend. Er is niet genoeg gezocht om geldschieters te vinden en dan maar slopen! De binnenkant was prachtig van kleur en om van de ramen maar niet te spreken. Nooit moeten doen.

Huijser:
    Als klein jongetje keek ik, als ik op visite was bij mijn tante op deze kerk uit. Het glas in lood was weerkaatste prachtig in het zonlicht. Het hoorde bij de havenstad en ik bewaar er mooi herinneringen aan.