Eilandskerk

Eilandkerk_amsterdam

hervormd

onbekend

Belangrijke achttiende-eeuwse kerk aan de Bickersgracht. Wegens bouwvalligheid gesloten in 1939 en gesloopt in 1950.

Philip van den Bergh:
    Hoe is het mogelijk dat dit monument nog in 1950 is afgebroken! Misschien omdat Nederland toen na de oorlog met andere dingen bezig was? Dat zou nu niet meer lukken, nu er monumentenlijsten bestaan.

Andre Bos:
    Mijn overgrootvader Jan Bos ging hier in zijn jeugd naar de kerk met zijn in Harlingen geboren ouders in de tweede helft van de negentiende eeuw toen ze in de Grote Bickersstraat woonden.

Robin Meinen:
    Ik vind de Eilandskerk in Amsterdam een mooie kerk, omdat die kerk niet kitscherig is, dan veel andere kerken. en het kerkgebouw heeft ook een aparte vorm, die zie niet veel bij andere kerkgebouwen, en heeft ook nog een leuke mooie statige dakruiter. Heel zonde dat het gesloopt is!