Elthetokerk

1929

hervormd

Cornelis Kruyswijk

Markant kerkgebouw met toren, gelegen in de hoek van een huizenblok in de Indische buurt.

Invloed Amsterdamse school. Belangrijk werk uit oeuvre Cornelis Kruyswijk. Gesloten in 1992 en in hetzelfde jaar gesloopt. Enkele ramen zijn naar de Muiderkerk overgebracht.

Reacties via onderstaand formulier:

Marike Lindhout:
    Prachtige kerk, apart van vorm, mooie glas-in-loodramen, leistenen dak, bijzonder Aeolian pianola-orgel, mooie banken, ook ontworpen door Cornelis Kruyswijk, die mijn opa was.

P. H. Kruijt Dik:
    Mijn ouders zijn in 1948 in deze kerk getrouwd en in 1949 ben ik er gedoopt. Met zondagsschool kerst vieren in de Elthetokerk. Geweldig was dat. Mijn vader is jaren lang diaken geweest in de kerk. Veel zondagen ben ik met mijn ouders daar naar de kerk geweest. Ik was tien jaar toen we gingen verhuizen naar west maar de herinneringen zijn nog zo vers. Ben inmiddels 64 jaar maar herkende de kerk onmiddellijk toen ik de foto zag terwijl ik de naam van de kerk nog niet gezien had. Ik denk dat dat wel genoeg zegt.

Ds. Henk Onderstal:
    In deze kerk ging ik als predikant één keer voor, op 24 februari 1980. De architect was Cornelis Kruyswijk, van de Amsterdamse School. Het indrukwekkende van de Eltheto was voor mij de “ronde vorm” van de kerk. Het interieur: enerzijds ouderwets, hoge preekstoel en het orgel er boven; aan de andere kant modern, door de hoekige vorm van de kerk stonden de banken a.h.w. gegroepeerd rond de preekstoel. Dat laatste sprak me erg aan.