H.H. Engelbewaarders

EngelbewaardersDen_Haag

1916

Nicolaas Molenaar

Grote, en architectonisch belangrijke, vijfbeukige neogotische hallenkerk met dwarsschip. Deze kerk was een van de laatste kerken van de belangrijke architect Nicolaas Molenaar, leerling van Pierre Cuypers.

Qua ontwerp was het typerend, maar zeer origineel voor de rooms-katholieke kerkbouw uit de eerste decennia van de twintigste eeuw, waarbij werd gepoogd om de traditionele neogotiek aan te laten sluiten bij de vernieuwde liturgische wensen in die periode. Het was daarmee een van de laatste en origineelste neogotische kerken. De kerk is eind 1981 gesloopt.