Heilig Hartkerk

Tilburg

HeiligeHartkerk_Tilburg

Pierre Cuypers

De Heilig Hartkerk in Tilburg was een van de grotere kerken die Pierre Cuypers heeft ontworpen. Volgens kenners van de stad was het zonder twijfel een van de meest imposante kerk van Tilburg. De ontworpen toren is wegens geld gebrek nooit gebouwd. De kerk kreeg in 1900 grote bekendheid doordat in het gebouw het meisje Marietje Kessels (11) werd vermoord. De moordzaak is nooit opgelost.

In de jaren zestig nam het kerkbezoek af en verdwenen diverse kerken. Toen ook de Heilige Hartkerk, oftewel de Noordhoekse kerk, zou verdwijnen, ontstond er fel protest. Maar het mocht niet baten. De kerk is in de zomer van 1975 gesloopt.