Irenekerk

irenekerk_Bussum

hervormd

onbekend

De hervormde Irenekerk is in de negentiende eeuw in gebruik geweest. Het was volgens kenners een merkwaardig houten kerkgebouw.

Na de bouw van de Vredekerk is de Irenekerk in 1914 afgestoten en verbouwd tot militair tehuis. Begin jaren vijftig door de Nederlandse Televisie Stichting ingericht als televisiestudio. Vanuit Studio Irene werd op 2 oktober 1951 het allereerste landelijke televisieprogramma afgestoten. De kerk brandde in 1954 af, maar werd weer opgebouwd. Na 1970 was het gebouw opslag en na een tijd van leegstand werd het afgebroken.

Lezer Gert Jan Wijma:

‘Het was één van de oudste gebouwen van het dorp, zo niet het oudste. Op oude prenten zie je het staan midden op de hei met de schapen er om heen. Later zie je de bebouwde kom zich erom heen ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk geweest voor de omroepgeschiedenis.

Helaas werd de kerk gesloopt begin jaren negentig. Blijkbaar was de plek interessant voor project ontwikkelaars. In mum van tijd stond er een stapelstenen in de vorm van een winkelcentrum met appartementen. Ik vind het onbegrijpelijk dat de gemeente, de inwoners van Bussum en de omroepen zo’n belangrijk historisch bouwwerk verloren heeft laten gaan.’