Kleine Eusebius

Arnhem

Kleine_eusebiuskerk_arnhem

H.J. van den Brink

Sint-Eusebiuskerk aan het Nieuwe Plein, in de volksmond bekend als de Kleine Eusebius. Driebeukige “Stufenhalle” in de neogotische trant. Toren met achtkant en hoge naaldspits. Vermenging van vroeg-gotische, rijp-gotische en laat-gotische motieven.

De kerk gold als hoofdwerk in het oeuvre van H.J. van den Brink en was daarmee een van de belangrijkste voorbeelden van kerkbouw in de zogeheten stucadoorsgotiek.

Buiten gebruik 1985. Na jarenlange discussie, ondanks aanvankelijke erkenning als Rijksmonument, gesloopt najaar 1990.