Koepelkerk

koepelkerk_amstedam

hervormd

A.J. van Beek

Het kerkgebouw stond bekend als het elfde hervormde kerkgebouw in de hoofdstad. De kerk was opgezet als een centraalbouw met een middenpartij in de vorm van een achthoek met ongelijke zijden, bekroond door een hoge koepel en een spits.

De hoofdingang werd gemarkeerd door een forse, spitsboogvormige loggia, bekroond door pinakels. Het exterieur was rijk gedecoreerd met natuursteen. Door de vrije en zeer eigentijdse interpretatie van aan de gotiek ontleende vormen was dit een vooruitstrevend kerkontwerp, in de Nederlandse protestantse kerkbouw zeer zeldzaam, zo niet uniek. In april 1972 is de kerk gesloopt en later het Marriott Hotel op die plek gebouwd.

Reacties via onderstaand formulier:

J. Overeem:
    Ik vergeef het ze nooit dat ze deze kerk en het zogenaamde Persilgebouw hebben afgebroken en er een afschuwelijk hotel hebben geplaatst! Ik was pas elf toen het gesloopt werd en me toen al bewust van zulke zaken. Daarachter zat nog een gebouw met een gemeente-instelling erin, dat ook gesloopt is. Eeuwig zonde allemaal. Ben blij dat ik me hierover kan uiten al gaat deze wesdstrijd over geloopte kerken. Ben zelf nooit in de Koepelkerk geweest.

Peter Oudshoorn:
    Mijn overgrootvader Hermanus Kruijshaar was daar de koster vanaf de opening tot 1909 en verhuurde stoven met hete kolen op ‘s zondags. Er waren ook problemen in die kerk met verschillende meningen die de gemeenschap splitste.

Jan Breman
    Als 17-jarig studentje woonde ik in het toenmalige “hospitium” van de Vrije Universiteit in de Vondelstraat achter de prachtige Koepelkerk aan het Leidsebosje. In de zestiger jaren waren er nog aardig wat vrijgemaakt gereformeerde gemeenten in Amsterdam, maar voor een mooi kerkgebouw moest je daar niet zijn. Soms ging ik naar de Koepelkerk, dat was prachtig, al waren de preken niet veel bijzonders (misschien een reden voor de leegloop). Na de sloop van dit gebouw en de bouw van een grote betonnen doos op die plek is de sfeer daar erg veranderd, evenals op andere plekken in Amsterdam waar prachtige kerkgebouwen verdwenen zijn. Jammer!

Claartje Wesselink – Brenning
    Mijn man en ik zijn met een vriend naar de laatste dienst geweest.