Nieuwe Zuiderkerk

1916

gereformeerd

Tjeerd Kuipers

De gereformeerde Nieuwe Zuiderkerk was een grote, rijk gedetailleerde stadskerk met toren, gebouwd onder invloed van het rationalisme. Inwendig voorzien van galerijen en houten tongewelven.

De kerk stond schuin tegenover de rooms-katholieke Sint-Ignatiuskerk uit 1892, die twee jaar eerder dan deze kerk werd gesloopt. De officiële reden van de sloop van de Nieuwe Zuiderkerk was de verhoging en verbreding van de Westzeedijk.

Lezer L.D. Kwant:

‘Een ongewoon groots gebouw met  een rijke inventaris daar de broers Hendrik en Hendericus Bos een groot geldbedrag hadden toegezegd. Het grote Walcker-orgel was bijna naar de Verenigde Staten gegaan, maar is gelukkig op de valreep in Nederland (Doesburg)gebleven. Op 21 augustus 1969 kwam er met het opblazen van de toren definitief een einde aan deze Rotterdamse kathedraal van de kleine luyden.’

Reacties via onderstaand formulier:

Addy van Schijndel:

Wat was dat een prachtige kerk en schitterend orgel. Piet van de Kerkhof organist,niks van de prachtige inventaris is meer terug te vinden!! ook oorlog overleefd en onnodig afgebroken!!!!

A Baartman:

Ik ben samen met mijn broer naar het laatste orgelconcert geweest bij Piet van Egmond. Om nooit meer te vergeten, kerk zat stampvol. De laatste improvisatie was psalm 146 met de klokjes die Piet van Egmond uit het orgel kon toveren. Jammer dat dit allemaal weg is uit Rotterdam.

Erica de Wijs:

In deze kerk werden de orgellessen door Piet van den Kerkhoff gegeven in de tijd dat ik aan het Rotterdams Conservatorium studeerde.

Robin Meinen:

Deze kerk was onder bijzondere architectuur gebouwd, in die tijd was dat zeer modern, ondanks dat het kerk er niet meer is, zag de kerk er nog steeds modern uit, het is een tijdloze Architectuur, dat in alle tijden past. maar echt mooie prachtige kerk vind ik niet, het is eigenlijk een lelijke kerk, maar toch is het JAMMER DAT DE KERK GESLOOPT IS!!!  wegens zijn bijzondere tijdloze architectuur.

Leen van Waardenberg:

Wanneer wij met het binnenvaartschip in de Parkhaven van Rotterdam lagen dan gingen wij met het gezin mijn ouders met 8 kinderen hier altijd naar de kerk. Mijn ouders zijn er getrouwd en een broer en zus zijn er gedoopt. Het bijzondere, naast het mooie orgel, was de liederenborden. Die werden als duurtjes open en dichtgeklapt deze te wijzigen. Als kind maakte dat veel indruk.