O.L. Vrouw ten Hemelopneming (Kleiwegkerk)

Gouda

OLV._ten_Hemelopneming_Gouda

1964

rooms-katholiek

A.C. Bleijs

De kerk aan de Kleiweg in de binnenstad van Gouda, ingewijd in 1879, was de eerste grote rooms-katholieke kerk van Gouda, gebouwd na het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie.

Het was een grote neogotische kruisbasiliek, ontworpen door A.C. Bleijs, leerling van Pierre Cuypers. De hoge westtoren werd in 1902 voltooid. Wegens ontvolking van de binnenstad werd de kerk in 1964 gesloopt. Daarmee verdween één van de eerste grote neogotische kerken van ons land door sloop. Ter plaatse staan nu winkels.