Provenierskerk

Rotterdam

Provenierskerk_Rotterdam

Albert Margry

De Onze Lieve Vrouw Koningin van de Heilige Rozenkranskerk, ook bekend als de Provenierskerk of Provenierssingelkerk was een driebeukige kerk in neogotische stijl met een toren. De eerste jaren beschikte de kerk niet over klokken, die werden pas in 1910 geplaatst.

In de jaren zestig liep het aantal kerkgangers sterk terug en was het niet meer rendabel om de kerk open te houden. De kerk werd in 1975 verkocht aan de gemeente Rotterdam, die het gebouw vervolgens liet slopen.

Korpershoek:
    Deze kerk werd veel van mijn RK-vriendjes en vriendinnetjes bezocht. Het was de kerk, waar ik vlak bij woonde, voor de RK bewoners van de Provenierswijk. Een kerk waarbij we buiten stonden te kijken bij de eerste communie en je vriendjes of vriendinnetjes er zo prachtig gekleed uit kwamen.

Miriam Winkel:
    Ik heb in mijn jeugd in deze buurt gewoond. Mijn ouders zijn er getrouwd en ik ben er gedoopt en heb communie gedaan.