Regentessekerk

1901

hervormd

J. Verheul Dzn.

Aan het Regentesseplein in het Regentesse-Valkenboschkwartier. Kruisvormige kerk met dubbeltorenfront. Zeer markante ligging aan het plein.

A. Oskam:
    Een verrassing dat ik de foto van deze kerk weer zag. Wij woonden vlak ik de buurt van deze kerk,  ik kwam er iedere dag langs naar school en weer terug naar huis.  Een markant kerkgebouw aan het Regentesseplein. Mooi van buiten en mooi ruim van binnen met een prachtig orgel. Toen, in ongeveer 1971 of 1972, de eigenlijke wijkgemeente al was uitgeweken naar het achter de kerk gelegen wijkgebouw “de Haard” heeft de  Hervormde bijzondere wijkgemeente “Uw Koninkrijk Kome” waar ds. Talsma predikant van was er nog een paar jaar gekerkt. Bij deze bijzondere wijkgemeente waren wij lid. Wij hebben meegemaakt dat het orgel uit de kerk werd gehaald. In deze kerk heb ik mijn vrouw voor het eerst ontmoet. Na de sloop is er een verzorgingshuis gekomen maar de kerk gaf het plein zijn bijzondere uitstraling.

Gert Jan Hol:
    In mijn jonge heb ik veel gekerkt in deze kerk. Bovendien hen ik hier op het romantische Van Leeuwenorgel mijn eerste (kerk-)orgellessen ontvangen (tot de sloop van het orgel, al in 1974, dus eerder dan de kerk) Het orgel is opgekocht door een orgelbouwer en het pijpwerk hier en daar opnieuw gebruikt. Terwijl de kerk toen nog twee maal per zondag in gebruik was (vooral door de Gereformeerde Bond, ds Talsma) werd er niets meer aan onderhoud gedaan en alles was sleets en vervallen. De kerk is roemloos ten onder gegaan en vervangen door een foeilelijke serviceflat. De wijkgemeente heeft nog een aantal jaren in een zaaltje in de buurt gekerkt tot ook dat gesloten en verkocht werd.

Els Oudekerk- van der Laan:
    We verhuisden van de Schilderswijk Den Haag richting Regentessekwartier. Prachtige wijk. En de kerk lag zo mooi gelegen aan het plein! Na de sloop is de ziel van het plein weg, zo jammer!

Greet Boiten:
    Sinds 1958 heb ik in de buurt van deze kerk gewoond. Als kind liep ik vaak langs de kerk. Hij stond erg mooi op dit plein met de gedenknaald voor regentes Emma. Ik vond het erg jammer, dat hij werd afgebroken. Het was een verlies voor de wijk.