Schoterlandse Kerk

NHkerk_Heerenveen2

hervormd

onbekend

De kerk werd in 1637 gebouwd in opdracht van Amelius van Oenema, grietman (soort burgemeester en rechter ineen) van Schoterland. Aanleiding tot de bouw van de kerk was een ruzie met Johannes Crack, grietman van Aengwirden.

Het kerkgebouw was een kruiskerk en werd daarom ook wel aangeduid als Schoterlandse Kruiskerk. Het werd gebouwd op een stuk grond van de Commanderije (klooster van de Duitse Orde te Oudeschoot). De kerk stond in het centrum van Heerenveen aan de oostzijde van de Heeresloot .

In 1859 werd de dakruiter op de kruising verwijderd en vervangen door een toren met spits aan de westzijde van de kerk. In 1964 werd de toren wegens bouwvalligheid gesloopt. In 1969 onderging de rest van de kerk hetzelfde lot. De opvolger werd de Europalaankerk.