Sint-Augustinuskerk

Amsterdam

augustinuskerk_amsterdam

Karel Tholens

De kerk uit 1932 stond aan de Postjesweg in Amsterdam-West. Het was één van de belangrijkste rooms-katholieke kerken van Amsterdam uit de interbellumperiode en tevens hoofdwerk van architect Karel Tholens.

Zeer grote kerk met verhoogde koorpartij, waarachter de toren stond. Gebouwd volgens het concept van de zogenaamde volkskerk, waarin alle gelovigen in het zeer brede middenschip een plaats met optimaal zicht op het altaar hadden. In 1977 werd de kerk gesloopt en daarna vervangen door een verzorgingstehuis met kleinere kerkzaal.