Sint-Bonifatiuskerk

Amsterdam

bonifatiuskerk_amsterdam

Evert Margry

De St. Bonifatiuskerk, gelegen aan het Kastanjeplein, was de eerste rooms-katholieke kerk in Amsterdam-Oost. De noodkerk van Sint-Bonifatiusparochie stond vermoedelijk te laag en liep steeds onder water.

De definitieve kerk werd ontworpen door Evert Margry, een leerling van architect Pierre Cuypers. Het gebouw in neogotische stijl kostte 151.405 gulden. Het nieuwe driebeukige gebouw telde 1850 zitplaatsen. De wijding was in 1886, pas in 1925 werd de toren gebouwd, lager (65 meter) dan het oorspronkelijke ontwerp (90 meter). In het najaar van 1984 werden kerk en toren gesloopt. Enkele jaren later verrees ter plaatse een verzorgingstehuis.