Sint-Dominicuskerk

Alkmaar

Dominicuskerk_Alkmaar

Pierre Cuypers

De Sint-Dominicuskerk was een driebeukige kruisbasiliek met galerijen en kruisingstoren, geïnspireerd op de vroege Franse gotiek. Door het vrijwel vierkante bouwkavel, tussen de Laat en de Breedstraat gelegen, had de kerk een sterk centraliserende plattegrond en opzet. Dit was als zodanig één van de eerste voorbeelden van Pierre Cuypers’ stedenbouwkundig goed ingepaste kerken op een klein en ongunstig bouwterrein, waarmee hij later nog vaak zou uitblinken. De kruisingtoren was het hoogste gebouw van Alkmaar.

De kerk werd in 1974 buiten gebruik gesteld, officieel wegens bouwvalligheid, vermoedelijk echter ook wegens het afgenomen aantal kerkgangers, die daarna terecht konden in deSint-Laurentiuskerk, de andere kerk van Cuypers in de binnenstad. Hierna volgde een periode van leegstand en verval.

De kerk was een jaar voor sluiting aangewezen tot (voorlopig) Rijksmonument. Daarom is na sluiting nog wel de constructie verstevigd. Er bestond echter geen plan tot behoud. In 1985 volgde sloop.

De kleine klokkentoren naast de voorgevel bleef behouden en is later in het nieuwe winkelcentrum geïntegreerd.

Reactie via onderstaand formulier:

Leo Dubbelaar:
    De sloop van de kerk heb ik wekelijks vastgelegd. Schande dat het topstuk van Cuypers werd gesloopt in de tijd dat sloop van neogotische kerken haast niet meer gebeurde en dat de meeste kerken via de monumentenwet zijn beschermd.