Sint-Liduinakerk of Frankelandsekerk

1969

rooms-katholiek

B.M. Schreijer

De kerk was van oorsprong toegewijd aan Onze Lieve Vrouwe Visitatie en vanaf 1931 aan Sint Liduina, de ‘stadsheilige’ van Schiedam. Het imposante gebouw was gebouwd in de stijl van de Rijnlandse Gotiek. De sloop volgde in 1969.

Lezer Roger Pluijm:

‘Meer dan een eeuw bepaalde haar kerk het beeld van de stad. Nog tot aan het begin van de jaren zestig van de twintigste eeuw vermoedde niemand dat het binnenkort afgelopen zou zijn. Vanwege de veranderende situatie in kerk en wereld werd het een probleem de kerk in stand te houden. Geld was de voornaamste reden, en dat ontbrak. Kerkelijke of gemeentelijke overheid waren toen nog niet zover om in te zien dat afbraak het aangezicht van de stad voor altijd zou verarmen.’

Lezer Anke Huisman-Mak:

Reacties via onderstaand formulier:

Rob:

Dubbel gevoel, sloop kerk als kind gezien, en later een woning in appartement gekocht….wat overigens een lelijk gebouw is….jammer dat deze Kerk moest wijken, wat helaas te vaak in Schiedam met bijzondere gebouwen is gedaan.

Roger Pluijm:

Van alle neogotische kerken is er geen een die maar “in de buurt komt” van dit gewaagde ontwerp. Een eenmalige schepping van Bernardus Marie Schreijer. Men dacht: hiervan zijn er dertien in een dozijn… Een grote vergissing. De ingangspartij als die van een franse kathedraal met het timpaan “Maria-kroning”. Het mooiste neogotische torenfront van Nederland met majestueuze toren en achtkantige lantaarn welke zich 65m in het luchtruim verhief en reeds van verre te zien was. Het rijzige schip liet niet na grote indruk achter te laten. De relatief nieuwe (uit 1956) gebrandschilderde ramen van de gebroeders Henderikcx over het leven van Sint Lidwina zijn met kerk en al met de grond gelijk gemaakt. (Oud-Schiedammer) mr. prof. Pieter van Vollenhoven: door de afbraak van de kerk heeft Schiedam voor altijd zijn gezicht verloren.

Peter:

ik ben bij sloop aanwezig geweest daar nog twee koperen hekjes van staan ik zou daar graag vragen of daar nog foto’s van zijn. Ze stonden bij het altaar.

A M A Dingenouts van Gogh

Ik vond dat deze kerk het stadsbeeld van Schiedam was. Als kind kwam ik er al vaak met de Liduinafeesten die werden groots gevierd,mensen kwamen overal vandaan. Omdat Liduina de stadsheilige van de zieke was. Ik was zelf parochiaan van 1958 tot dat hij afgebroken werd. Mocht er belangstelling voor zijn dan heb ik een mooie film van de afbraak Daar ben ik een paar weken met bezig geweest. Ik zou het mooi vinden als deze kerk met een mooie plaats uit de verkiezing kwam.

Marijke Soeters:

Nooit begrepen waarom gesloopt, het was een sieraad voor het centrum van Schiedam. Geen geld- te duur, dus weg er mee. Een nieuwbouw lonkte en daar was wat aan te verdienen, een appartementencomplex, excuus er was woningnood.

Willem:

Ik kom uit Schiedam en deze kerk was heel bepalend. Ook omdat de Heilige Liduina daar een plaats had. Als je vanuit de stad richting Vlaardingen ging reed je zo tegen de kerk aan, de sloop had nooit mogen plaats vinden maar wat wil je met een PvdA-burgemeester die zijn zo wie zo al tegen kerken. Heel erg zonde dat ze deze kerk hebben gesloopt.

Mia Lagendijk:

Deze kerk was mede door zijn ligging het visitekaartje van Schiedam, toen de kerk al op de nominatie van slopen stond, heeft de kerk nog in brand gestaan, met name de toren moest er aan geloven, heel Schiedam liep er voor uit, en heb er nog een foto aan over gehouden. Achter de kerk stond de Mater Dei Mulo waar ik van 1962 tot 1968 naar school ging. Dit was een zeer katholieke school, dus regelmatig moesten wij van school uit voor het bijwonen van een mis naar deze soms wel koude (er werd niet gestookt) Liduina kerk, In 1969 ben ik in het gezichtsveld van de kerk gaan werken en heb de sloop van zeer nabij meegemaakt. Woon nu al 35 jaar in Brabant maar steeds als ik familie in Schiedam bezoek, vind ik het nog steeds erg jammer dat de kerk voorgoed verdwenen is, en je jezelf iedere keer realiseert dat het nooit meer het mooie plaatje wordt, zoals het eens was , gelukkig nog wel op de foto !