Sint-Ludgeruskerk

1924

rooms-katholiek

Wolter te Riele

De Sint-Ludgeruskerk heette ook wel de ‘Dom van Zuilen’. Wolter te Riele ontwierp een zeer forse neogotische kerk met een westtoren en verhoogde koorpartij die tevens als lantaarn voor het altaar fungeerde. Tegen het middenschip waren ter weerszijden vier lagere dwarsbeuken geplaatst waarvan de gewelven even hoog waren als die van het middenschip. De kerk is in 1977 gesloopt.

Lezer Ron Koopmans:

‘Ach, wat is mooiste… Wel de kerk waarvan de sloop op mij in mijn jonge jaren het meeste indruk heeft gemaakt. De Sint Ludgeruskerk werd ook wel de ‘Dom van Zuilen’ genoemd. Een grote rooms-katholieke kerk die de Utrechtse wijk Zuilen domineerde met haar hoge toren en warm gelui van vier grote klokken. De kerk stond prominent aan de Amsterdamsestraatweg. Haar aantal kerkgangers decimeerde letterlijk in de jaren zestig-zeventig van 2000 naar 200 per weekend.’