Sint-Michaëlskerk

Zwolle

Michaelskerk_zwolle

Nicolaas Molenaar sr.

De Sint-Michaëlkerk was een driebeukige hallenkerk in neogotische stijl. Aan de rechterzijde van de voorgevel stond de 79 meter hoge toren, met achtzijdige lantaarn en een naaldspits. Binnen was de kerk overdekt met kruisribgewelven. Onderin de toren stond een acht meter hoog monument met relieken van Thomas à Kempis.

In 1963 werd de kerk gesloten. De gemeente wilde op deze locatie een nieuw winkelcentrum bouwen. Er kwam veel protest tegen de sloop. Het doel was op zijn minst de karakteristieke toren met het Thomas a Kempis-monument behouden, maar dit mocht niet baten. De kerk werd in 1965 samen met de gebouwen in de directe omgeving gesloopt. Op deze plaats staat nu de winkel van V&D. De relieken van Thomas à Kempis gingen eerst naar de nieuwe Sint-Michaëlkerk aan de Bisschop Willebrandlaan en na sluiting van die kerk naar de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw-ten-Hemelopneming.

W.H. Hultink:
    Heb een aantal jaren vlak bij deze kerk gewoond. De kerk was een markant punt in de Zwolse binnenstad.

Els Rademaker-Vos:
    Dit was onze parochieker waarin ik in 1957 de eerste communie heb gedaan. Na de sloop gingen we naar de nieuwe Michael die in 2005 is gesloten. Dit alles tot ons grote verdriet.

J.M. Huizinga:
    Van de Sint Michaelskerk in Zwolle herinner ik mij enkel en vooral de overweldigende ruimte. De kerk is gesloopt toen ik vijf was. Ik moet een jaar of drie/vier geweest zijn. Het was 2e kerstdag en ‘s middags bezochten wij verschillende kerken om de kerststal te bewonderen. Uiteraard ontbrak de eigen parochiekerk in deze excursie niet. Maar de kerststal had ik al gezien. Ik dwaalde wat door de immense kerk, klom op een trap en keek met twee oogjes net boven de preekstoel uit. Ik zie mezelf er nog staan, in al mijn kleinheid zag ik pas echt hoe groot de kerk was. Ik zag mijn ouders wat paniekerig naar me zoeken. Ik riep kiekeboe vanaf de preekstoel. Toen was de paniek nog groter, want de preekstoel zomaar beklimmen, dat kon toch echt niet. Ik heb deze ondeugd nog vaak moeten horen, vooral toen ik als jong volwassen vrouw ervoor koos om theologie te gaan studeren. Het heeft er kennelijk al vroeg ingezeten.

Janny Borst:
    Ontzettend jammer dat ooit die kerk is gesloopt, kijk wat er nu staat één grote blokkendoos. Lelijker kan het niet.

W.J.J. de Jong-Meijer:
    Dit was de kerk van mijn jeugd en komt er steeds als mooiste uit als ik deze met andere ooit door mij bezochte gesloopte kerken in Nederland vergelijk.

Anneke de Jager:
    Ik ging als kind altijd naar deze kerk. Heb zitten huilen dat deze kerk moest worden afgebroken. Deze kerk was de mooiste kerk van Zwolle. Heel jammer dat deze kerk er niet meer is.

Pieter Norp:
    Het was de parochiekerk van mijn verloofde en latere vrouw. Een vriend van mijn schoonvader was er collectant. Vaak spraken we af vóór aanvang van de H. Mis. Kwam dus zelden te laat in de kerk die tijd. Voor de sloop werden de beelden verkocht. Dat was erg onterend, dat gezeul met die beelden over de straat.