Sint-Pieterskerk

Den Bosch

Sint_pieterskerk_DenBosch

Jacob Laffertee

De Sint-Pieterskerk of Tolbrugkerk was een neo-classicistisch kerkgebouw. Begin jaren vijftig werd de buurt rondom de kerk – het Tolbrugkwartier – helemaal afgebroken. De parochianen trokken naar elders waardoor het kerkbezoek drastisch terugliep.

Eind jaren zestig verscheen een toekomstvisie op de Bossche binnenstadsparochies en daarin was geen plaats meer voor de Sint Pieterskerk. Deze werd in 1982 gesloopt. De zestiende-eeuwse pastorie is behouden gebleven en gerestaureerd.