Sint-Theresia van het Kind Jezus

Nijmegen

theresia_Nijmegen

Dom Paul Bellot i.s.m. H.C. van der Leur

De St. Theresiakerk werd in 1927 gebouwd voor de rooms-katholieken in een nieuwe westelijke volkswijk van Nijmegen. Het was een belangrijk kerkgebouw uit de jaren twintig van de vorige eeuw, zonder toren, van de vermaarde Franse bouwmeester en Benedictijner monnik Dom Paul Bellot.

Gebouwd in de voor zijn oeuvre kenmerkende expressionistische baksteenstijl. Vrij zeldzaam was deze kerk vanwege het betonskelet dat inwendig in het zicht was gelaten. In de kerk bevonden zich schilderingen van kunstenaar en Benedictijner monnik F. Mes. De kerk werd in 1993 gesloopt.