Sint-Thomas van Aquinokerk

Amsterdam

thomasvanaquino_amsterdam

Jacques Duncker

Kerk, pastorie en scholen verrezen als geïntegreerde gebouwen in een bouwblok op de hoek van de Rijnstraat en de Lekstraat in het Plan Zuid van architect Hendrik Berlage. Het kerkgebouw was een rechthoekige, vlak afgedekte zaalkerk, inwendig voorzien van galerijen, en was uitwendig slechts door de hoektoren met uurwerk en kruis als kerk herkenbaar.

Het complex vertoonde elementen van de Amsterdamse School en was als zodanig zeldzaam voor een rooms-katholiek complex. Ondanks acties voor behoud, vanwege de architectuurhistorische zeldzaamheid, is de kerk eind 2003, begin 2004 gesloopt om plaats te maken voor woningen.