Sint- Willibrorduskerk

Den Haag

Willibrorduskerk_DenHaag

Adrianus Tollus

Belangrijke neoclassicistische kerk aan de Assendelftstraat in het centrum van Den Haag. Markant was het zuilenfront aan de voorzijde. De kerk werd tweemaal uitgebreid, in 1865 en in 1911. In 1966 werd de kerk gesloten wegens leegloop. Na jaren van leegstand werd de kerk in 1972 gesloopt. Daarmee verdween één van de belangrijkste neoclassicistische kerken uit begin negentiende eeuw.

Reactie via onderstaand formulier:

Jeroen Nieuwlaat:
    Deze kerk is onderdeel van onze familiegeschiedenis. Mijn ouders en diverse ooms en tantes zijn er gedoopt. Mijn opa was beheerder van de feestzaal van deze kerk, deze was in de Lange Lombardstraat. Nadat de kerk gesloopt was zijn er eengezinswoningen en een flatgebouw neergezet. Ik heb zelf vanaf mijn 8- tot mijn 18e in een van deze eengezinswoningen gewoond.