Spaarnekerk

Haarlem

Spaarnekerk_Haarlem

Evert Margry

De O.L. Vrouw van de Heilige Rozenkrans en de Heilige Dominicuskerk, beter bekend als de Spaarnekerk, was een driebeukige neogotische kruiskerk. In de jaren zestig liep het kerkbezoek terug en waren er plannen voor sloop en vervanging door een moderner multifunctioneel gebouw. Hiertegen kwam veel verzet, omdat de Spaarnekerk als een van de twee neogotische kerken van Haarlem van architectonisch belang was en bovendien beeldbepalend voor dit deel van de stad. Daarbij verkeerde het gebouw nog niet in slechte staat en kon waarschijnlijk met weinig geld worden gered. In 1975 werd de laatste dienst in de kerk gehouden en werd het gebouw gesloten.

De in 1974 opgerichte stichting Behoud Spaarnekerk wist de sloop nog enkele jaren uit te stellen en de kerk werd zelfs nog gemeentelijke monumentenlijst geplaatst. Onderzoeken voor het vinden van een nieuwe functie voor het gebouw liepen echter op niets uit. In 1982 werd de Spaarnekerk van de monumentenlijst gehaald en een jaar later gesloopt. De torenspits werd herplaatst in de nieuwbouwwijk Schalkwijk.

Christine Kolster

Ik ben in 1957 gedoopt in deze kerk. Mijn opa was een persoon in deze parochie, hij was onder meer dirigent van het zangkoor (heb ik altijd gehoord) en schooldirecteur. Hij is gestorven voor mijn geboorte.

Nadat de kerk gesloopt is worden er appartementen op deze plek gebouwd. En in een van die appartementen heb ik ook nog een aantal jaren gewoond.

Vanuit mijn huidige woning kijk ik uit op de torenspits die op de Febo in Schalkwijk is geplaatst. Mijn opa zou zich omdraaien in zijn graf ;-).

M.Nieuwenhuys:

Een zeer beeldbepalende kerk in de Haarlemse binnenstad aan het Spaarne, waar ik in mijn jeugd wel eens naar de z.g. Vissersmis zondagmorgen om 6 uur toe ging. De torenspits staat al jaren op een friteskraam in Schalkwijk. Na al die jaren kan ik er nog steeds niet tegen dat de torenspits van een kerk van welke denominatie dan ook, op een cafetaria/ friteskraam staat.

C.M.C. de Jong:

Vanaf eind jaren zestig van de vorige eeuw reed ons gezin tweemaal per zondag langs het Spaarne, over de Lange Brug, op weg naar onze eigen kerkdiensten van de GKv in het Witte Kerkje aan de Parklaan. Uit onze rechter ooghoek zagen wij vele Rooms-Katholieke ‘broeders en zusters’, in stijl gekleed en met dikke kerkboeken in de hand, de trappen van de Spaarnekerk bestijgen. We hebben toen dikwijls, misschien wel op enigszins kinderlijke wijze, onze wens geuit tenminste eens met elkaar te praten! Waar zouden die mensen gebleven zijn, na de sloop van hun kerk?

Yvonne de Busser-van Engelshoven:

In het gidsenpand naast de kerk woonden mijn grootouders op de middelste verdieping. Mijn ouders woonden daar tijdelijk bij in. En in augustus 1950 ben ik daar geboren. In hun achtertuin in het pad van de kerk speelde ik tussen de dode duiven die van het dak afgevallen waren. Af en toe belde er iemand aan, die dacht dat hij bij de pastorie was. Mijn oma moest dan twee hoge trappen af om open te doen.

Sjaak van Beek:

Wij hebben de laatste uren van de kerk meegemaakt en vonden het een mooie, weliswaar wat sombere kerk vanbinnen. Het was vanaf het Spaarne een schitterend gebouw om te zien. Alles wat ons nu herinnert aan deze kerk is het naamplaatje aan de voordeur die op een van de kerkbanken was bevestigd. Geen familielid, maar wel onze naam was aanwezig,

Th. Scheper:

Het is doodzonde dat deze beeldbepalende kerk is gesloopt. Al 30 jaar mis ik deze kerk, niet in de laatste plaats omdat ik naast de kerk mijn eerste stappen in mijn onderwijscarrière heb gezet.