Waalkerk

Waalkerk_Amsterdam

gereformeerd

Berend Boeyinga

Nieuwe gereformeerde kerk in de Amsterdamse Rivierenbuurt, ontworpen door Berend Boeyinga en ingewijd in 1936. Het was een versoberde versie van een eerder, duurder ontwerp. Een van zijn belangrijke kerken, vooral in stedenbouwkundig opzicht, door de markante ligging op de hoek van twee straten en de architectonische eenheid met het huizenblok in het (oorspronkelijk door architect Berlage ontworpen) “Plan Zuid”. Tevens van belang door de liturgische indeling en plattegrond, volgens opvattingen Abraham Kuyper.

De sloop van de kerk volgde in 1989.

Reactie via onderstaand formulier:

Tineke Catsburg -Breteler:
    Ongeveer 1950-1952 heb ik links in de kerk op de kleuterschool gezeten. Foto’s zijn nog in mijn bezit. Dit was een dependance van de Dr. de Moorschool in de straat die recht op de Waalkerk toeliep. Door de babyboom van na de oorlog was de kleuterafdeling van deze school te klein en hadden wij school in een zaaltje van de kerk. Leuk om dit te zien.