Westerkerk

westerkerk_Hengelo

gereformeerd

E.J. Rotshuizen

Grote zaalkerk met terzijde staande toren. Qua stijl (expressionisme) markant in de gereformeerde kerkbouw. De eveneens markante ligging aan het plein illustreerde ook de opkomst van de gereformeerden in de industriestad Hengelo. In 1986 is het gebouw gesloopt. Volgens de gemeente was de kerk niet multifunctioneel en het enorme dakvlak in slechte staat. Bovendien waren de financiën krap en speelde het Samen-op-Wegproces een rol.

Wilma Schrotenboer-Hoekman:
    De familie van mijn vader kerkte daar. Naast een echtpaar was de hele bank voor de familie Hoekman. Mijn ouders hebben in deze kerk hun huwelijk laten inzegenen, mijn oudste broer is er gedoopt. Na de terugkeer uit Australië zijn mijn ouders met hun gezin, inmiddels uitgebreid met nog 4 kinderen, opnieuw gaan wonen in Hengelo. Naast de kerkgang in onze wijkkerk – De Ark – kwamen we ook regelmatig in de Westerkerk. Het laatste kostersechtpaar zijn goede bekenden van mijn ouders geweest.

Hans de Gruil:
    Ik heb op verschillende manieren wat met de Westerkerk in Hengelo. Mijn oudste kind is er gedoopt. Als stedenbouwkundige en voorzitter van de monumentencommissie vind ik het bijzonder spijtig dat zo’n duidelijk icoon van religie en van kracht van een zich ontwikkelende stad op een heel dominante plek in de stad niet behouden is kunnen worden.

HJ:
    Door de nieuwe wijken aan de rand van de stad, werd besloten dat men in de wijken kerkvoorzieningen nodig waren. Daarmee was het lot van de Westerkerk bezegeld. Nu kijkt men weer naar één centrum kerk. Helaas is de Westerkerk -die in het centrum stond-gesloopt.

E.H.Pol:
    Hier ben ik in 1940 gedoopt. Hier ben ik op catechisatie gegaan,en heb er belijdenis gedaan. Ook is mijn zuster hier getrouwd. En tot 1986 ter kerke gegaan. Had mooie gebrandschilderde ramen,waar de restanten gevangen in vier panelen heden nog in de Sionskerk hangen.