Sint-Antonius van Paduakerk

Paduakerk2_eindhoven

1918

Jan Stuyt

Dit was één van de drie St.-Antonius van Paduakerken in Eindhoven, en daarom de bijnaam St. Antonius Villapark. Architect Jan Stuyt werd voor dit ontwerp beïnvloed door de romaanse en byzantijnse bouwkunst in voornamelijk Noord-Italië. De kerk was opgezet als een centraalbouw met twaalfzijdige koepel en terzijde staande toren bij de voorgevel. De binnenkoepel, opgetrokken uit gewapend beton, bevatte een fresco van Jan Oosterman uit de bouwtijd, dat het Hemelse Jeruzalem uit de Openbaring van Johannes voorstelde. De overige schilderingen waren bij inwendige versoberingen, waarschijnlijk in de jaren 1960, verdwenen.

Begin 1991 werd de kerk gesloopt om plaats te maken voor woningen.