Sint-Leonarduskerk

leonarduskerk_DenBosch

1905

J. Dony

Gelegen aan singel ten westen van binnenstad, vlakbij het station. Grote neogotische kruisbasiliek met twee westtorens. Ontworpen door stadsarchitect J. Dony. Na zware oorlogsschade herbouwd. Wegens teruglopend kerkbezoek gesloopt in 1973.

Paul:
    In deze kerk heb mijn eerste heilige communie gedaan en ben er misdienaar geweest. Zonde van zo’n schitterende kerk en het gedrocht (kantoor) dat er voor in de plaats kwam.

Willem Sodenkamp:
    Ik ben in deze kerk gedoopt en heb nooit de kans gekregen om deze te bezoeken omdat wij verhuisden naar Schiedam. Het was ook een heel mooie kerk als ik de foto`s zie en kan ook niet begrijpen dat een katholieke stad als Den Bosch dit heeft laten gebeuren.